[[Site/Publish_:_unsupportedBrowser]]


Fält markerade med * måste fyllas i.

Monument över mannen som klev av tåget och blev överkörd

I St James Park, i det gamla nedlagda stenbrottet nedanför den anglikanska katedralen i Liverpool finns ett monument. Det är inte så konstigt. Stenbrottet användes länge som begravningsplats och nu är stenarna återanvända som utsmyckning i den märkliga parken. Mer om det senare. Tillbaka till monumentet. Det är rätt fult, men det är ett monument över den första människan som dödades i en tågolycka. Det finns en svensk koppling till det som skedde. 

William Huskisson var en fin herre – annars hade han inte fått något monument. Det får sällan klumpedunsar. Han var bland annat parlamentsledamot och handelsminister. Det tragiska är att han inte borde ha varit på platsen för sitt fatala öde. Han borde vara vad vi idag kallar sjukskriven. 

William Huskisson mötte sitt rälsburna öde den 15 september 1830. Den dagen invigdes den första kommersiella järnvägen, den mellan Liverpool och Manchester. Huskisson hade en njursjukdom och hans läkare hade bett honom att ställa in alla uppdrag för en tid. Järnvägens öppnande ansåg dock Huskisson, som bl a representerat Liverpoolområdet i parlamentet, vara så viktig att det ville han inte missa. 

Han åkte i samma tåg som hertigen av Wellington färdades i. Lokförare var dagen till ära George Stephenson, mannen som konstruerade det lok, the Rocket, som vann tävlingen som avgjorde vem som skulle få bygga lok och trafikera banan. Därmed förknippades han för alltid som lokomotivets skapare, vilket är en sanning med modifikation. Mer om det senare. 

Vid Parkside railway station på mitten av tågbanan, skulle loken stanna för att fylla på vatten. Huskisson tänkte passa på att mäkla fred med sin antagonist, hertigen av Wellington och klev ur sin vagn för att gå fram och skaka hand med honom. Den nya vänskapen blev kortvarig. Från andra hållet kom nämligen just the Rocket åkande. Huskisson varnades, men fick panik. Först tänkte den dokumenterat klumpige parlamentsledamoten springa över på det andra otrafikerade spåret. Han ångrade sig dock och försökte istället hoppa in i hertigens vagn, men dörren gick upp igen och den arme mannen blev hängande på utsidan, mitt framför loket. 

Huskisson träffades och blev svårt skadad i benen och trots att Stephenson själv körde honom till ett närbeläget prästboställe – naturligtvis med tåg – så avled Huskisson senare på kvällen. Dessförinnan hade hans fru kommit till platsen från Liverpool och han hann också skriva sitt testamente innan han dog. Bland annat såg han till att hans tjänare fick en rejäl dusör som tack för hjälpen. 

Den svenska kopplingen då? 

Som jag antydde var det en tävling som avgjorde vem som skulle få trafikera Liverpool-Manchester banan. Stephenson´s the Rocket vann alltså tävlingen. Men faktum är att hans motståndare körde snabbare och skulle ha tagit hem racet om det inte gått sönder. Det loket hette Novelty och var konstruerat av vår egen John Ericsson. Det var snabbare. Första dagen nådde det hisnande 45 km/h 

Dessvärre hade John Ericsson och hans kollega John Braithwaite fått nys om tävlingen bara sju veckor tidigare så Novelty slängdes ihop snabbt. För snabbt. Det höll helt enkelt inte. 

The Rocket blev modellen för lokomotiv de följande 150 åren. Med lite bättre framförhållning hade det kunnat vara Novelty. Och då hade kanske Huskisson överlevt. 

Det sägs att Huskisson då och då lämnar sitt monument och vandrar runt i St James Park som ett vanligt spöke. Det är dock rätt långt till närmsta järnväg så där går han säker.